måndag 19 juni 2017

Portugisisk kofta i skånsk tappning

För flera år sedan skrev jag här om en virkad kofta som jag så gärna ville göra, men som bara hade mönster på portugisiska. Jag har gång på gång återkommit till detta mönster och funderat på om jag skulle försöka på egen hand eller inte. Så här ser den ut på Ravelry: "Cote d'azur".


Till slut blev det så - jag kastade mig ut i det och försökte köra enligt bild+diagrammetoden. Det var inte så farligt svårt och det mesta var korrekt på diagrammen. För att komma ihåg mönstret kommer jag nu att blogga ihop en mönstertolkning på svenska.

Så här virkas de stora blommorna. Av dessa behöver man 19 st som virkas ihop vartefter de blir färdiga. 

1) På en trådloop virkas 32 st stolpar (st). Dra ihop loopen till önskad storlek när varvet är färdigt. Fäst med en luftmaska (lm) i första stolpen
2) virka 4 lm i första st. Hoppa över en st. *lm i nästa st, 1 lm* forstätt som * till * varvet ut. Det skall då finnas 16 lm-broar.
3) runt varje lm-bro virkas 3 st + 1 lm. Fortsätt så varvet ut.
4) runt lm från varv 3 virkas loopar av omväxlande 3 lm resp. 12 lm. Mellan looparna virkas smygmaskor i föregående varvs st. Efter detta varv har du 8 små och 8 stora loopar av luftmaskor.
5) På varje stor loop virkas nu 1dubbel stolpe (dst), 6 st, 2lm i loop, 6 st och 1dst


De små stärnorna, mellan de stora, består av en loop om 6lm som samlas i ring, 8 fm virkas på denna ring. I varje fm virkas nu en loop om 9+9 lm som i toppen fästes i de stora sjtärnorna med en fm, se foto nedan!




4 kommentarer:

  1. Modigt och klokt! Och du klarar ju detta finfint och kommer å en fantastisk kofta, precis som du tänkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar till mig och känner mig modig. Så snällt sagt.

      Radera
  2. Du är hopplöst duktig :)

    SvaraRadera
  3. På vissa saker ja och på andra bar hopplös. :-)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...