måndag 26 juni 2017

[Aj lööv löökskaul] - de är så bra

Senaste växtfärgningen redovisas härmed för den som händelsevis har samma småperversa läggning som jag (i annat fall är det bara att skrolla vidare).

Blått - färgat med vejde från förra årets växter. Det som enligt alla växtfärgarböcker skall vara 'omöjligt' är alltså (bevisligen) möjligt ändå. Man KAN färga blått med andraårsblad från vejde.  Möjligen (inte vet jag) kan det vara lite mindre idigotin i blade nadra året, men vaddå (?) det funkade ju.
Mörkblått garn = första badet; Ljusblått garn = andra badet
Recept finns i tidigare blogginlägg 

Rostfärgat - färgning med gul lök utan vare sig betning eller långa färgtider blev garnet vackert rostbrunt. Lök:garn ca. 1:3. Värmde till 90 grader i en timma. Lät svalna i badet. Kontaktfärgning.

Vinrött - samma framgångssätt som för gul lök fast här med röd lök.


Det vinröda garnet är färgat på en ljusgrå garnbas och det roströda på vitt garn. Jag tänker mig att göra något i Fair Isle-stil av detta garn. Tror ni att det kan passa? Det blir en tröja eller kofta om det räcker, annars en väst.


Notera, om man inte vill ha sitt garn flammigt skal man inte använda kontaktfärgning. Jag gillar att det är lite variabelt färgat och använder nästan alltid kontaktfärgning.

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt fina färger! Mina olika försök blev mest gulgrönt, men jag kanske skulle försöka igen?!

    SvaraRadera
  2. Tycker "flammigt" garn ger mer liv! Tro det eller ej men jag färgade mycket garn och batikade kläder som ung :) nu alldeles för bekväm och lat ;)
    Trevlig och skön sommar A-S :)

    SvaraRadera
  3. Fina färger blev det. Jag skulle gärna vilja veta hur du gör för att få vinrött med röda lökskal. Jag får grönt alla gånger, eller första badet brunt ifall jag har för mycket skal. Men vinrött skulle vara roligt till omväxling

    SvaraRadera
  4. Tack Anonym!

    Jag gör inget märkvärdigt. Jag har ca. 3 ggr. så mycket lökskal som garn (viktmässigt) och så lägger jag alltihop i samma aluminiumgryta. Sedan låter jag temperaturen gå upp till ca. 90 grader och håller den där n halv till en hel timma. Sedan får lök och garn ligga och svalna i vattnet och även ligga kvar några dagar till innan jag tvättar med schampoo och sköljer i ättiksvatten. Det är allt.

    Lycka till!

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...