tisdag 30 december 2014

Och nu spinns det igen

Och hon är på banan igen. -Haha, sade hon och smorde spinnrocken, kardade ullen och spann så det rök (nästan i alla fall).
Provfärgad Pia-ull och en tott silke spinns till helt acceptabla garnprover. Färgproverna ska nu ligga i ljus i några månader för ljusäkthetstest och silkesgarnet skall göras till en provlapp inför ett större projekt, som än så länge är hemligt.

Att spinna silke var inte så svårt som jag föreställt mig. Ungefär som lika svår, eller lätt, som Golden Retriever, i mitt tycke. Jag kan rekommendera den här boken om någon är sugen: The practical spinner's guide: Silk av Sara Lamb. Den beskriver alla nödvändiga steg på ett bra och överskådligt sätt och visar till och med hur det blir om man gör fel.
God spinnlust!

2 kommentarer:

  1. Nu gör du mig nyfiken - ett större silkesprojekt, det låter spännande.

    Jag har aldrig spunnit med bara silke. Däremot med silke/alpacka, hälften av varje. Det blev et ljuvligt garn, men inte helt lätt att spinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe! Så ska det vara. Lite nyfikenhet kryddade havregröten.

      Radera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...