fredag 7 november 2014

Sommarminnen 2014 - #1 Flintadag och vikingawannabe

Sitter här och sorterar sommarbilder och inser att jag verkligen måste se till att skriva ner vad vi gjort. Det blev ganska mycket roligt. Vi hade ju an lång, torr sommar som bara skrek efter slappande i skuggan och sena kvällsdopp. 

Vi kör Sommarminnen i kubik några veckor. Handarbeta kan jag ju ändå inte just nu, så det är väl ett gyllene tillfälle att göra annat.... öhhhh!... som att läsa och städa i bilder. Nu tar vi fram glädjen från sommaren och kommer på nya roligheter att hitta på nästa gång värmen besöker oss.

I juni var vi på en flinthuggardag på Vikingatider, som gav en puff i en ny riktning för hela familjen. Sonen har samlat flinta under ett halvår och har länge velat lära sig att göra flintepilar. Var han fått en sådan idé ifrån vet vi inte men vi har några hundra kilo sten liggande i trädgården, så vi har ju fattat att han var seriöst intresserad.
Det begrep även flinthuggarna när vår tioåring stod vid entrén med sin murarspann full med sten och väntade på att de skulle öppna. Han blev verkligen mottagen som en liten kung. Det är nog rätt ovanligt med barn som är så fokuserade på att lära sig något specifikt och udda som flinthuggning.
Sonen fick som sagt en kunglig behandling, med personlig undervisning från några av världens bästa flinthuggare och blev helt biten av att själv kunna hugga flisor av en sten och få känna på lava-glas och obsidian (sådant är cool om man spelar Minecraft, som var enda 10-åring verkar göra). Vilken grej.
Vi andra blev efter en stund också halvt om halvt införlivade i vikingeriet. När det upptäcktes att vi kan diverse konstiga handarbetstekniker fick vi förfrågan om att bli vikinga-wannabes vid nästa träff. DET skall bli kul. Nu får vi se om vi kan uppföra oss som äkta vikingar. Än så länge har jag sytt mig en vikingadräkt som jag är rätt så nöjd med. På äkta vikingamanér tog jag vad jag hade hemma och skarvade ihop till denna dräkt. Med tanke på den stora arbetsinsatsen en meter tyg betingade lär inte ha kastat tygstumpar på vikingatiden. Det är åtminstone tidstroget. Att ha band av syntetfärgad bomull är väldigt otidsenligt, men jag får väl vara en viking som är lite före sin tid då.... :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...