torsdag 16 oktober 2014

Trädgården i oktober - växthuset 100% klart

Nu är det nog det sista av det mesta
Det förfaller nu.
 Vissna blad, maskätna äpplen och och nakna grenar. 
Inte konstigt, men ändå lite vemodigt.
 Samtidigt kan jag verkligen behöva en trädgårdspaus nu. 
Det känns som om kroppen vill ligga på soffan (som om jag gör det då?) och vila upp sig ett tag innan det är dags för nästa säsong.
  Väldigt gott är det hur som helst att växthuset nu är 100% färdigt
Alla rutor är kittade inne, ute, uppe, nere, hit och dit. Det känns SÅ BRA att jag äntligen kan gå vidare med andra projekt (det finns att ta av, jag lovar). 
Mina tennisarmbågar får kanske också en chans att hämta sig lite om jag kan avstå från större byggen ett tag. Hehe! Men nu är det också skönt att vila på sina lagrar - vi har byggt ett superhärligt växthus som fungerar helt perfekt och jag har till och med sopat ut spindlarna. 
Det är bara att sitta och njut av livet. Det finns till och med ström och en infravärmare man kan koppla in, när det blir så kallt att man vill det. NAJS!
En annan rolig sak är att detta växthus har ett helt annat klimat än det förra. Det ser man i synnerhet nu på hösten. Där alla växter brukade mögla i slutet av september har jag i nu tomater och gurkor som fortsätter att växa och mogna i mitten på oktober. 
Det finns inte en tillstymmelse till mögel eller röta på en enda planta. Jag är riktigt imponerad. 
ett inlägg från 2012 ser man att tomatens genar (i bakgrunden) är bruna av mögel. Det blir intressant att se hur det går i detta växthus. En helt annan miljö är det verkligen. Igår satt vi där ute alla fyra och fikade efter kl. 16, med dörren öppen och bara T-shirten på kroppen. Som jag sagt någon gång förut - man står verkligen ut. 
Även i trädgården finns det ett och annat trevligt att vila ögonen på, även om underbart är kort nu på hösten.





1 kommentar:

  1. Här har det förfallit totalt idag. Men det ser fint ut ändå hos dig, tycker jag, men det är klart, nu är det snart slut på odlandet! För den här gången.
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...