lördag 3 december 2011

Regnbågströjan


Ett av mina första helt egendesignade projekt var sonens regnbågströja. Det var en riktig utmaning på många sätt så jag är ruskigt stolt över att den blev klar och någorlunda rätt i storlek. Garnet är ett bambugarn och det töjde sig rejält vid första tvätten. Jag vet inte om detta gäller generellt för bambugarner eller om det bara var detta. Hur som helst så passar tröjan perfekt efter drygt ett års inväxning från sonens sida.

Tröjan stickades efter mönsterritning som jag själv gjort. Jag stickade fram och bakstycket i ett, på rundstickor. Innan axelsömmarna syddes ihop klippte jag hål för ärmarna. Kanterna förstärktes på maskin.

Ärmarna stickades sedan rakt på tröjan genom att ta upp lika många maskar i kanten och sticka enligt mönster.

Slutligen stickade jag en ribbkant i halsen och den starkt efterlängtade regnbågströjan var klar.

Tilläggas bör att designen helt och hållet är sonens. Han hade vid det tillfället haft dille på regnbågar i ett års tid. Jag ritade helt enkelt upp en tröja på vitt papper och så fick han fylla på med sitt önskade mönster.

3 kommentarer:

  1. Det kan man kalla teamwork av bästa klass :)

    SvaraRadera
  2. Vilken cool tröja, och vilket knivigt stickande! Överkurs.
    Du jag tittade på er lilla gris genom länken du la in i din kommentar hos mig, har det inte blivit lite fel, är det inte små grisar vi har istället för Goldens. Er hund ser väldigt mycket ut som vår Leia. Vi har ju haft två Goldens innan men dom har inte sett samma ut alls. Och inte varit det minsta lika i sättet heller. Men ljuvliga hundar är det!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. p.s. nu har jag lagt mig som följare m blogger, hade du den funktionen förut? jag har haft dig som en feed, men när jag är inne och läser mail, har jag koncentrationen helt på mailen så då kommer feeds liksom bort. d.s.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...