lördag 24 september 2011

Första garnfärgningen

Nu har jag färgat GARN för första gången. Det blev med valnöt/lök, rödbeta och renfana. Valnöt/lök skulle ge brun färg, rödbeta röd och renfana gul. Allt gjordes på alunbetat garn från Handarbetsboden i Kävlinge.
från vänster: rödbeta, renfana och valnöt/lök
Röd färg skall vara ganska svår att få ljusäkta. Krapp (Rubia tinctoria) är den enda växt vi har här som skall ge en naturligt hållbar röd färg. På Umeå Universitets hemsida hittade jag dock ett recept med rödbeta som påstås vara ljusäkta. Mitt exakta recept finns på Mönster & Receptsidan. Nu får vi se hur det blir. Till våren tänker jag för säkerhets skull odla krapp. Impecta har fröer.


från vänster: rödbeta, renfana och valnöt/lök


 PS - (tillagt 2017). För den som evt. vill prova att färga med rödbetor vill jag upplysa om att färgen har väldigt dålig ljusäkthet och hållbarhet. Den tvättas ur snabbt och bleks ännu snabbare. Det är inte mödan värt och dessutom spill av dog mat, enligt min åsikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...