måndag 17 juli 2017

Mera växtfärgat garn

När jag har tråkigt hamnar jag ofta i garnhörnet. Det är faktiskt alltid både lugnande och inspirerande. Just nu funderar jag lite på min samling av växtfärgade leicterlammgarner. Det är handspunnet garn som jag vill göra en Fair Isle-style väst av någon gång. Tanken är att jag får ta det jag har och sedan sticka. Det är första gången jag kommer att ge mig på att göra ett plagg från "får till kofta" och därför tänker jag inte vara petig med mina färger. 
färgat med måra (orange), björklöv (gult), lysticka (lila) och vejde (blått)
 När det finns nog får jag helt enkelt sätta mig och designa ett mönster som passar garnet jag har.
Just nu hålls inspirationen uppe av Alice Starmores underbara bok om Fair Islemönster och Peter Mays böcker om Yttre Hebriderna. De är helt underbart inlästa på engelska. 



Det är så sant att Yttre Hebriderna alls inte samma sak som Shetlandsöarna, men det är likt nog för mig som inte är därifrån. Så snart jag kan tänker jag besöka båda ställena och gärna på samma resa.
färgat med lysticka (lila) och vejde (blått)
 Min plan är nu att få till lite flera ofärgade (vita), gröna, grönblå, gulgröna, gulbruna och gulorangea toner och sedan sätta garnet på stickorna. Det får bli en väst i första svängen. Kanske någon av dessa? Den högra har jag varit sugen på riktigt länge.

http://www.ravelry.com/patterns/library/ultimate-stashbuster-vest-chart-onlyhttp://www.ravelry.com/patterns/library/ivy-league-vest

2 kommentarer:

  1. Växtfärga garn är så himla fint. Jag brukar färga själv med växter så fort jag har möjlighet��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är en helt annan rolig utmaning än att köpa färdiga textilfärger, intressant.

      Radera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...