lördag 12 juli 2014

Om inte priset var så avskräckande....

.... skulle jag genast beställt denna bok.
Här verkar det stå precis allt om växtfärgning och även annan färgning med naturliga medel. Allt från att färga håret med växter till miljöaspekter vid färgning tycks avhandlas på dessa drygt 400 sidorna. Nu hoppas jag att det skall gå att fixa ett fjärrlån, för 1200 kronor är faktiskt för mycket för en bok, hur bra den än är (kanske???).
Här ett litet smakprov.....
  På 25 sidor kan man nog säga en hel del om indigo.
 ...och 20 sidor om textilfärgning. Kunde varit mera men å andra sidan så är det ju bara ett av många kapitel.
Varje område i världen avhandlas. Detta är de särskilt utvalda från Europa.
OM jag lyckas få mitt fjärrlån blir det att sträckläsa denna i sommar.

Här är min egen utvidgning av tabellen ovan (Lat. namnen är klickbara)

Latinskt namn Engelskt namn Svenskt namn Användbara delar Färg*
Isata tinctoria Woad Vejde Blad Blå
Polygonum tinctorium Ai (Dyer's knotweed) Japansk indigo? Färgpilört? Blad Blå
Achillea millefolium Milfoil Röllika Hela växten Brun
Alchemilla vulgaris Lady's mantle Stjärndaggkåpa Hela växten Brun
Chelidonium majus Greater celandine Skelört Hela växten Brun
Origanum vulgare Wild majoram Kungsmynta Hela växten Brun
Tanacetum vulgare Common lansy Renfana Hela växten Brun
Anthemis tinctoria Dyer's chamomile Färgkulla Blommor Gul
Centaurea jacea Rayed knapweed Rödklint Hela växten Gul
Genista tinctoria Dyer's greenweed Färgginst Hela växten Gul
Reseda luteola Weld Färgreseda Hela växten Gul
Serrulata tinctoria Sawwort Ängsskära Hela växten Gul
Solidago canadensis Canadian golden rod Kanadensiskt gullris Hela växten Gul
Tagetes erecta Big marigold Tagetes Blommor Gul
Verbascum spp. Mullein Kungsljus Hela växten Gul
Canthamus tinctorius Safflower Safflor Blommor och blad Gul/röd
Rubia tinctorium Madder Krapp Rötter Röd
* skall alunbetas förutom för blåa färger
Finns det någon där ute som råkar äga denna juvel????

Och så några intressanta länkar jag stötte på i mitt sökande:
Blåfärg med Polygonum tinctorium (Odette's Obsession)
Det som blir blått av Fibertiger
Indigo on my mind - Creative by Nature
Institut für Färbepflantzen
Fibershed - Natural dyes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...