torsdag 24 oktober 2013

Sommarminnen 2013 del 6 - Blåbärsplock på mossen

En dag i slutet av juli drog vi ut till vår favoritskog. En stor mosse ingår i den skogen och gör att miljön blir väldigt varierad. 1100 g blåbär blev det till på 'vår' Skånska mosse på blåbärsplockardagen. 
Här sitter det en som fånflinar med tanke på vinterns pannkakor med blåbärssylt. :-D
Pojken var med och plockade en stund men cyklade annars mest i skogen med sin far. Själv njöt jag av att få stå helt ensam i blåbärsriset med bara en och annan vilsekommen huggorm till sällskap (sant). Jag älskar den här mossen.
Vid ett senare tillfälle, när vi hade tänkt plocka lingon, blev det ytterligare 550 g blåbär. Lingonen blev ungefär lika många, men det var tydligt att vi var lite sent ute. Det hade redan plockats där. Men i matkällaren bor nu sju fina glas med blåbärssylt och tre med lingon, vilket är mycket trevligt!!!

Förutom bären hade vi två underbara dagar på mossen. Det sista plocktillfället var runt 20:e september och vi hade över 20 graders värme. Helt otroligt. Nu när det regnar ute och är kallt tar jag fram de här bilderna och laddar mina minnesbatterier.

1 kommentar:

  1. Hos mig tog första lingonburken av sju slut idag till morgongröten.Det är så gott att man nästan inte vill äta, för då tar det ju slut! Inte minns jag hur jag hamnade här, men jag ska komma åter. Trädgård och handarbete (och lite släktforskning och durspelande vid sidan av), det är livet! :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...