fredag 5 maj 2017

Färgarverkstad på Fyn

Min morbror och hans fru har ett museum på Fyn (Danmark). Där visar de vardagsliv från 50-talet och framåt. De kallar det ett vardagsmuseum.


Vi var där på ett öppethus och jag färgade med växter. Här visar min kusin en bit lakan som vi färgat med lökskal.


 Det blev en experimentverkstad där jag använde skrot av järn och koppar för att få fram olika toner hos björklöven och lökskalen.  De små garnrullarna på toppen är av fårull och de långa härvorna är spunna av mamma och gjorda av alpackaull. Från vänster har jag färgat i aluminium (grytan), koppar och slutligen järn (rostigt) med lökskal respektive björklöv.  Allt är betat med alun. 

Färgverkstaden hade  vi utomhus för säkerhets skull, men jag tror inte att det var så giftigt egentligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...